lördag 27 februari 2010

232. Randigt



Hur mycket får man fotografera andra människor utan att be om lov??? Och framför allt hur mycket får man använda bilderna sedan?
Om jag vill göra ett reportage hur det ser ut i stan, och fotar människor måste jag ha deras tillstånd?

När jag var ute på en runda igår såg jag en dam komma cyklade i lila och svart randig halsduk - väldigt snyggt, men jag vågade inte fota. Sedan inne på restaurangen var där en flicka kläd helt i randigt, brunt och vitt - då hade jag inte kameran med.
Så det slutade med en bild i spegeln för den vet jag att jag får visa!

How much do you shoot other people without asking for permission?? And above all, how much do you use the images then?
If I want to do a story how it looks in town, and shoot people, I have their permission?

When I was out on a round yesterday I saw a ladyon a bicycle in purple and black striped scarf - very nice, but I dared not shoot. Then inside the restaurant was where a girl dress entirely in striped, brown and white - when I had no camera.
So it ended with an image in the mirror for I know that Iam aloud to show this shot!


PhotoHuntDaily


Fått lite svar från Nollan .

3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?
Svar: Samtycke från avbildade människor behövs normalt vid tre olika tillfällen;
a) när fotografiet ska användas i reklamsammanhang enligt lagen om namn och bild i reklam,
b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen. Då är det dock inte den avbildades samtycke som behövs, utan beställarens samtycke. Beställarens samtycke behövs alltid oavsett hur fotografiet ska användas och
c) när fotografiet anses vara en personuppgift enligt personuppgiftslagen och som på något sätt hanteras digitalt, t ex på Internet. Då behövs den avbildade personens tillstånd om denne riskerar att kränkas av hanteringen.
Samtycket från den avbildade, eller i beställda porträttfallet från beställaren, ska vara aktivt. Det innebär att personen ska ha blivit tillfrågad och aktivt ha avgivit ett samtycke.
Samtycke krävs inte av efterlevande om personen på bilden är avliden, såvida det inte handlar om beställd porträttbild.


HÄRhämtade jag det!

59 av 365